...

Sabtu, 26 Juni 2010

Zakat zhohir jeung bathin

زكاة الشريعة والطريقة
ZAKAT ZHAHIR DAN ZAKAT BATHIN




Ada dua jenis zakat: zakat yang diajarkan oleh syariat dan zakat kerohanian yang berlainan sifatnya.
فأمّا زكاة الشرية أن يعطى من كسب الدنيا إلى مصرفة مؤقتة معينة فى كل سنة من نصاب معين
Zakat yang diajarkan oleh syariat ialah mengeluarkan daripada barang-barang dalam dunia ini. Setelah ditolak jumlah tertentu yang diperuntukkan sebagai kegunaan keluarga, satu bagian dibahagikan kepada orang miskin.
وأما زكاة الطريقة فهى أن يعطى من كسب الأخروية إلى فقراء الدين والمساكين الأخروية وإنما سميت الزكاة صدقة فى القرآن كما قال الله تعالى :
Zakat rohani Bagaimanapun diambil daripada perolehan barangan akhirat. Ia juga diberikan kepada orang miskin, iaitu miskin kerohanian.
Zakat adalah memberi bantuan kepada orang miskin. Allah perintahkan:
     

“Sesungguhnya zakat-zakat itu, hanyalah untuk orang-orang faqir dan orang-orang miskin”. (Surah at-Taubah, ayat 60).
لأنها تصل فى يد الله تعالى قبل ان تصل بيد الفقير والمراد منه قبول الله تعالى وهى مؤبدة وهى ان يعطى الثواب فاذا اعطى كسب الاخروية للعاصين لرضاء الله تعالى فيغفر الله لهم مثل ذنوب الصدقة والصلاة والصوم والحج والتسبيح والتهليل وتلاوة القرآن والسخاء وغير ذلك من الحسنات فلا يبقى لنفسه شيء من ثواب حسناته فيبقى مفبسا فالله تعالى يحب السخاوة والإفلاس كما قال عليه السلام المفلس فى امان الله تعالى فى الدارين وقالت رابعة العدوية رضى الله عنها إلهى ماكان نصيبى من الدنيافاعطه للكافرين وما كان نصيبى من العقبى فاعطه للمؤمنين فلا اريد من الدنيا إلا ذكرك ولا من العقبى إلا رؤيتك فالعبد وما فى يده لمولاه فإذا كان يوم القيامة اعطاه الله تعالى لكل حسنة عشر امثالهاكما قال الله تعالى :
Apa juga yang diberi untuk tujuan ini sampai kepada tangan Allah Yang Maha Tinggi sebelum dihantar kepada yang memerlukannya. Jadi, tujuan zakat dan sedekah ini bukanlah terutamanya untuk membantu yang memerlukan, kerana Allah adalah Pemberi kepada semua yang memerlukan, tetapi supaya niat baik pemberi zakat dan sedekah itu diterima oleh Allah.
Mereka yang hampir dengan Allah menjadikan ganjaran rohani daripada perbuatan baiknya sebagai kebaktian kepada orang yang berdosa. Allah Yang Maha Tinggi menyatakan keampunan-Nya mengampunkan orang-orang yang berdosa mengikut kadar doa, permohonan, pujian, puasa, sedekah, hajji dan lain-lain kebaikan para hamba-Nya yang berhasrat mengorbankan ganjaran kerohanian yang mereka harapkan sebagai hasil daripada ibadat dan ketaatan mereka, Allah dengan kemurahan-Nya menutup dan menyembunyikan dosa para pendosa sebagai balasan terhadap kebaktian para hamba-Nya yang baik-baik.
Kemurahan hati hamba-hamba-Nya yang beriman hingga kepada peringkat mereka tidak memiliki apa-apa lagi, tidak menyimpan sesuatu apa pun untuk diri mereka, hinggakan tidak ada nama baik dari kebaikan mereka juga tidak ada harapan untuk balasan akhirat. Orang yang memasuki jalan ini kehilangan segala-galanya termasuklah kewujudan dirinya sendiri. Dia menjadi muflis sepenuhnya kerana dia benar-benar murah hati. Allah mengasihi orang yang murah hati sampai kepada peringkat muflis seluruhnya pada dunia ini. Nabi s.a.w bersabda, “Orang yang membelanjakan semua yang dimilikinya dan tidak berharap untuk memiliki apa-apa berada di dalam penjagaan Allah di dunia dan akhirat”.
Rabiatul Adawiyah berdoa, “Wahai Tuhan. Berikan semua bahagianku daripada dunia ini kepada orang-orang kafir dan jika ada bahagianku di akhirat bahagikannya kepada hamba-hamba-Mu yang beriman. Apa yang aku inginkan dalam dunia ini ialah merindui-Mu dan yang aku inginkan di akhirat ialah bersama-Mu, kerana manusia dan apa sahaja yang diperolehinya adalah milik-Mu”.
Allah membalas sehingga sepuluh kali ganda kepada orang yang bersedekah.
       
“Barangsiapa kerjakan kebaikan maka baginya (ganjaran) sepuluh kali ganda”. (Surah al-An’aam, ayat 160).
ومعنى الزكاة ايضا تزكية القلب من صفات النفسانية كما قال الله تعالى :
Faedah lain daripada sedekah ialah kesan penyuciannya. Ia menyucikan harta dan diri seseorang. Jika diri dibersihkan daripada sifat-sifat ego maka tujuan sedekah atau zakat batin (kerohanian) tercapai.
Memisahkan seseorang dengan apa yang dia anggap sebagai miliknya mendatangkan balasan yang berganda di akhirat:


•     •       

“Siapakah yang hendak meminjamkan kepada Allah satu pinjaman yang baik lalu Dia gandakan (ganjaran) baginya, padahal (adalah) baginya ganjaran yang mulia?” (Surah al-Hadiid, ayat 11).
وكما قال الله تعالى :
    
“Berbahagialah orang yang membersihkannya (jiwanya)”. (Surah asy-Syams, ayat 9).
والمراد من القرض فى هذه الدائرة ان يعطى مالا من الحسنات فى سبيل الله تعالى إحسانا إلى خلقه لوجهه الكريم وشفقة بلامنة كما قال الله تعالى :
Zakat, ‘sedekah yang indah’ adalah perbuatan yang baik, sebahagian daripada yang kamu terima, kebendaan dan kerohanian. Belanjakanlah kerana Allah, kepada Allah. Walaupun balasan berganda dijanjikan jangan pula melakukannya kerana balasan tersebut. Berikan zakat dan sedekah secara mengambil berat, dengan kasih sayang dan kasihan belas bukan sebagai budi, mengharapkan pujian, membuat penerima merasa terhutang budi dan terikat.
        
“Wahai orang-orang yang beriman. Janganlah kamu batalkan (pahala) sedekah kamu dengan bangkitan dan gangguan”. (Surah al-Baqarah, ayat 264).
لاطالبا عوض الدنيا فهذا قسم الانفاق فى سبيل الله كما قال جل وعلا :
Jangan meminta dan mengharapkan faedah keduniaan bagi perbuatan baik kamu. Lakukannya kerana Allah semata-mata. Firman Allah:
        

“Kamu tidak akan dapat (balasan) kebaikan kecuali kamu mendermakan sebahagian daripada apa yang kamu sayangi, dan sesuatu apa yang kamu dermakan itu Allah mengetahui akan dia”. (Surah al-‘Imraan, ayat 92).

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

...